3. května 2011 v 14:27 | Ells |  Recenze na knihy
Datum přečtení: 1. 3. 2010 - 2. 3. 2010
Vazba: Pevná

Ve třech bodech jsem si byla naprosto jistá.
Zaprvé, Edward je upír.
Zadruhé, část jeho osobnosti - a já nevěděla, jak silná je to část - žízní po mé krvi.
A zatřetí, jsem do něho bezvýhradně a neodvolatelně zamilovaná.

Právě jsem prozradila zásadní informace o knize, ale to je jedno. Každý o téhle knížce určitě slyšel a když ne, tak o filmu. Na každé stránce na kterou narazíte se dozvíte, že je o upírech. 2. června 2003. Datum, kdy byl přiveden na svět sen Stephenie Meyer.

Mnoho lidí tvrdí, že Twilight otevřelo dvířka ostatním autorům (já jim dávám za pravdu), protože dnes jsou knížky o upíreh a vkodlacích naprosto normálními jevy. Jenže to nejsou pouze kladné odezvy, ale také tvrdá kritika. Mnozí z těch lidí ani pořádně neví o čem mluví, protože v životě nic nečetla. Potom jsou tam zarytí čtenáři, kteří si kousek z knížky přečetli, ale nenadchlo je to. Jenže konec konců jsme každý jíný, tak jim to i schvaluji...

Tohle je první knížka Stephenie Meyerové a na příběh přišla ze svého snu. A pak se zrodil fenomén... Samozřejmě, že mluvím velice zaujatě, protože touhle knížkou ve mně všechno odstartovalo a já začala číst další a další příběhy... Tohle je pro mě taková vlastní bible. Proč?

Ve Stmívání si snadno dokážete najít sobě podobnou postavu a v té se zhmotnit. Alespoň to tak tvrdí každý, kdo má knžku rád. Nejspíš si většina vybere stydlivou, nemotornou a nebezpečí přitahující Bellu Swanovou. Je v ní od každého trochu. A to kvůli tomu, že je lidská. A pravý opak jí samotné je Edward Cullen. Ano, teď přichází na scénu náš milý upírek. Silné osobnosti mají štígro, protože je nedokáže zhypnotizovat. Jenže ty slabší... O-ou... Asi kvůli němu je většina holek tolik poblázněná. No, potom je tu ještě team Jacob, ale to až potom... Jeho tajemně galantní hování je jako med působící na vosy. Samozřejmě ty vosy jsme my... :D Ať už to tak udělala Stephenie úmyslně nebo ne, dívčiny v pubertě jsou z něj poblázněné (samozřejmě do toho spadám i já). Teď Jacob. Jacob je sice chováním z dnešní doby, ale ochranářský a příjemný společník může být taky. Původně v sáze vůbec neměl být, ale Stephenie ho tam nakonec dosadila kvůli tomu, že potřebovala Belle sdělit to velké tajemství a nevěděla jak. Já toho nelituju, protože ho mám taky ráda. Dost Belle pomáhá. Také jsem se zapomněla zménit, že v prvním díle se se zlými upíry moc nesetkáte. Vegetariání vám budou muset stačit... :P A k tomu navíc opravdu jiné skutečnosti o upírech... No jo... Modernizace je snad všude... :D

O Stmívání jsem se dozvěděla na podzim roku 2009 (docela pozdě, co?) přes blogy a hned jsem shlédla film. Samozřejmě to byl jen slabý odvar, ale to já nevěděla, a tak jsem s knížkou počkala až na březen 2010. Knížku jsem četla dva dny a dnes se domnívám, že bych to možná stihla i rychleji, ale tenkrát to na mě byl nadliský výkon. Byla jsem nemocná a tak jsem na to skočila hned den potom, co mi tu knížku máma přinesla z knihovny. A jak to dopadlo?

Rodiče na mě museli volat nejmíň stokrát aby mě odtrhli od čtení, noc mezi čtením jsem šla spát o 2 ráno/v noci a nechtěla jsem chodit ani jíst - zázrak, já jsem žroutík od přírody... :D Tomuhle se říká pravá posedlost.

Ne že by byla knížka napěchovaná nějakými neobvyklými slovy (buď je tohle slabá stránka Stephenie Meyerové nebo překladatelky, to nevím), ale spíš to zachránilo to popisování pocitů, vjemů, situací a to se mi na tom strašně líbilo. Někdo to možná považuje za nevýhodu, ale právě to je to pravé ořechové, co upoutalo čtenáře. Jinak to snad ani nešlo.
Musím se taky zmínit o obálce... Jako u všech dílů sérii je naprosto výstižná. Tedy pokud jde o anglické covery. S českými tak úplně spokojená nejsem... Měkká vazba a zelený obrázek není nic pro mě, a tak jsem sáhla po úsporách a koupila si originální černý box s pokladem uvnitř. Ruce a v nich jablko mají znázorňovat zakázané ovoce. Ruce jsou Edward a jablko... hádejte kdo? Samozřejmě Bella. Jejich láska je zapovězená, protože upír a člověk? Kdo to kdy slyšel?

Všechny knížky byly na něčem inspirovány. Tahle na knížce Pýcha a předsudek. Je docela úděsné, kdybyla vydaná, vzhledem k tomu, kdy byla dopsaná (2003). Ale nač se s tím tajit. Stephenii to mnohokrát nevyšlo a musela svůj ruopis posílat stále do jiných nakladatelství. Takhle to trvalo docela dlouho, ale pak se toho ujalo Little Brown and Company a už to jelo. Ale to už je opakovaná písnička... Nevím, co ještě víc dodávat... Snad to, že přeju hodně štěstí čtenářům při odolávání Edwarda Cullena?

Celkové hodnocení: 9/10

(Neoficiální ukolébavka Belly Swanové)