22. července 2012 v 15:21 | Ells |  Recenze na knihy
Název: Česká akta X - stopy mimozemských civilizací u nás
Autor: Vladimír Liška
Počet stran: 173
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2012
Vazba: Pevná

Děj: Jak už jistě z názvu knihy vypovídá, kniha je na téma UFO. Zodpoví vám otázky, čím se takoví praví ufologové zabývají, ukáže některá setkání s "létajícími talíři" a jinými létajícími objekty, poskytne vám řadu informací o historii UFO, ale kromě toho všeho o vás vyvolá vlastní spekulace o mimozemských civilizacích.

První dojmy z obálky:
Obálka mi zcela sedí k tématu, jenom mi zprvu přišla krapet přeplácaná. Ale když jsem se podívala důkladněji, můžu s klidem říct, že to nemá až tak velké dopady a vzhled knihy.

Hodnocení obálky: 7/10

Co jsem od knihy čekala:
Co jsem od knihy čekala? Určitě to, že mi ohledně vesmíru a vůbec mimozemských civilizací několik věcí objasní. Naopak ve mně vyvolala ještě víc otázek.

Menší seznámení s knihou:
Česká akta X je kniha, která by vás měla informovat o dnešní situaci s UFO a svůj účel vlastně splňuje. Je jednou z lepších knih o UFO.

Proč jsem si knihu vybrala:
Řekla bych, že to byla taková chvilková zvědavost, která mě nutila si knihu přečíst.

Trochu se rozmýšlím, čím mám začít, ale myslím, že bude nejlepší vám říct, co Česká akta X vůbec obsahují. Hned na začátku knihy mě přivítala zvláštní, až možná záhadná předmluva, která mě řekla bych, celkem dost zaujala. Prolog obsahoval vyprávění, jak vůbec Čs. AAA (Československá archeoastronautická asociace) vznikla. Řeknu vám, že mě trochu udivilo, že až v roce 1990. Následuje historie UFO - od nejstarších doložených úkazů až po takové ty nejčerstvější.
Nemusíte se ale bát, že je toho v textu málo z důvodu, že autor popisuje jen naše dochované spisy, protože Liška do textu zahrnul i dějiny jiných zemí. Dále je zde porovnávání vědy s ufologií, Ufo a parapsychologie, UFO a pábitelé, kde byly zahrnuty osoby, které se někdy o UFO zajímaly natolik, až z toho nakonec vzešla mánie. Poté je zde kapitola o blízkých setkáních v českých zemích. Je to velmi krátká kapitola (k tomuto se více vyjádřím později). Zbytek knihy zaujímají kapitoly Ufologické konspirace (aneb tajné dohody), Ufologie a její potřeba bádání, Stále otevřené otázky a samozřejmě epilog, kde autor uzavírá svou řeč. Ještě bych doplnila informaci, že zhruba v půlce se nachází pár černobílých fotografií, článků a plánků, které se týkají UFA. To jsem rozhodně uvítala.

"UFO jsou nepochybně jedním z nejzáhadnějších fenoménů,
s nimiž se dnes člověk může setkat."

Musím se přiznat, že jsem z knihy trošičku zklamaná. Kniha ve mně otevřela ještě více otázek, než jsem jich měla před přečtením. Uvítala bych, kdyby se v knize víc popisovaly setkání s UFO, ne jenom tak zkraje. A obzvlášť by mě potěšilo, kdyby se ta setkání odehrávala v Česku, nebo na Slovensku. Ta kapitola o blízkých setkáních v českých zemích je podle mě až moc krátká (10 stran) a přitom by tohle téma mělo být jedním z hlavních. A myslím, že zase tak moc těžké vyhledat něco o UFO v naší republice, není. Také by mi nevadilo popsání pár mýtů - i když třeba nejsou pravdivé, moc hezky se čtou.

"Ufologové, ale ani vědci nejsou neomylní a pravdu
kolem UFO odhalí až budoucnost."

A tím se dostávám k čtivosti. Kniha je psána ve vypravěčském duchu, nebo také způsobem, jaký se vyskytuje u většiny encyklopedií. To mi při čtení naprosto vyhovovalo a musím říct, že jsem knihu přečetla bez nějakých větších přestávek. V tomto ohledu nemůžu říct, že bych se nudila, ale ani, že bych knihou byla uchvácená. Vím, že to většinou nezmiňuji, ale v knize jsem nenašla absolutně žádnou gramatickou, nebo pravopisnou chybu. Tomu se říká dobře odvedená práce - jistě mi dáte za pravdu, že se v knihách většinou nějaká ta chybička najde.

"Pokud je znakem civilizací dlouhá životnost,
Pak se zdá být jasné, že i v naší galaxii musí existovat
větší počet civilizací na různém stupni vývoje.

Řekla bych, že je tato kniha s ohledem na žánr jedna z lepších a pokud máte rádi UFO, záhady nebo vás jednoduše stejně jako mě znenadání začala zajímat ufologie a témata s ní spojená, je tato kniha právě pro vás. Nezáleží na věkové kategorii - i mladší čtenáři by s knihou neměli mít problém, autor popisuje tak, aby textu čtenáři rozuměli a nechytali se za vlasy, kvůli tomu, že většině slovům nerozumějí (ovšem nepopírám, že jich pár v knize také najdete, ale bez nich by se UFO popisovalo asi těžko).

Poučení:
Záležitosti s UFO se budou přezkoumávat ještě pěkně dlouho. To vím jistě.

Závěr: